Senin, 17 Rabiul Akhir 1441 H / 16 Desember 2019

4 Golongan Pria yang Dijebloskan Wanita ke Neraka

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada, tanggung jawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya saja dan adiknya dibiar melenceng dari ajaran Islam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(Pesan: Duhai lelaki yang mempunyai adik perempuan, jangan hanya menjaga amalmu, dan jangan ingat kau terlepas Kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak, jika membiarkan adikmu bergelimang dengan maksiat dan tidak menutup aurat)

4. Anak-anak lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram di sisi Islam. Bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengatai dan sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(Pesan: Duhai anak-anak lelaki, sayangilah ibumu. Nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa karena ibu juga insan biasa, tidak lepas dari melakukan dosa. Selamatkanlah dia dari menjadi kayu api neraka. Jika tidak, kau juga akan ditarik menjadi temannya.)

Lihatlah, betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat. Maka kaum lelaki yang bergelar ayah/suami/abang atau anak harus memainkan peranan mereka.

Firman Allah Subhanahu wa Taala, Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu. (Inilah)

Sumber Keluarga Sakinah

← Halaman sebelumnya

Halaman 1 2

Ikuti update terbaru di Channel Telegram Eramuslim. Klik di Sini!!!

Baca Juga

Agar Terhindar dari 12 Penyakit Hati

Senin, 21/10/2019 09:15

Modal Menuju Surga

Sabtu, 19/10/2019 18:00

Lima Penyebab Penyimpangan Akidah

Sabtu, 19/10/2019 17:30

Tafakur Lainnya

Trending